جشنواره جابربن حیان

  • چهارشنبه, 09 مهر 1393
  • نوشته شده توسط 
  • اندازه نوع خط کاهش اندازه نوع خط افزایش اندازه نوع خط

جشنواره جابربن حیان یا پژوهش های علمی ابتدایی فرصت وبستری است که دانش آموزان مقطع ابتدایی از طریق روش پروژه با کوشش فردی یا گروهی درباره یک موضوع خاص به کسب دانش مهارت و نگرش خاص میرسند. 

در این جشنواره آثار و پروژه های دانش آموزان دوره ی ابتدایی با یک رقابت سالم و هیجان انگیز در قالب نمایشگاه های علمی عرضه و داوری می گردد. این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی منطقه ای استانی و کشوری برگزار می گردد.

1-    ارزشهای ناظر بر اجرای طرح:آموزه های اسلام،ارزشهای انقلاب اسلامی،سخنان وبیانات امام ومقام معظم رهبری:

-        آیات متعدد قران در باب دقت انسان به نشانه های خداوند در طبیعت
-        ترویج خداشناسی وتوحید از طریق دقت در پدیده های طبیعی
-        روایات واحادیث پیامبر گرامی اسلام وائمه اطهار(ع) در زمینه تحقیق وپژوهش
-        تاکیدات امام راحل(ره) ومقام معظم رهبری در باب لزوم پرداختن زیربنایی دراشاعه فرهنگ تحقیق وپژوهش
-        جایگاه والای عالم ومحقق در نظام اسلامی
2-   اسناد پشتیبان:
-        سند چشم انداز بیست ساله
-        بند دوم وچهارم اصل سوم قانون اساسی
-        اصل سی ام قانون اساسی
-        سند برنامه چهارم وپنجم توسعه
-        سند برنامه درسی ملی
-        راهبردهای معاونت آموزش ابتدایی
3-    سخن مسئولان:
-        سخنان رئیس جمهور در همایش پژوهش وفناوری
-     سخنان مقام عالی وزارت درمراسم هفته پژوهش سال89
4-   عنوان طرح:
- طرح پروژه های علمی دانش آموزان(جشنواره جابربن حیان)
5-   شرح طرح:
- پروژه ی علمی عبارت است از کوشش علمی انفرادی یا گروهی دانش آموزان در باره یک موضوع معيّن که آنان ضمن این کوشش هیجان انگیز علمی ، کار یک دانشمند را انجام می دهند و نگرش ها و مهارت های علمی او را پیدا می کنند . یعنی دانش آموزان سعی می کنند به دقت مشاهده کنند ، سوال بپرسند ، جمع آوری اطلاعات کنند ، فرضیه بسازند ، آزمایش کنند و نتایج کار علمی خود را جمع بندی و ارائه نمایند .
6-   ضرورت طرح:
     اگر حاصل دوره ی تحصیلات مدرسه ای ، تنها انتقال پاره ای از مفاهیم به ذهن دانش آموزان باشد ، ( سواد به معنی سنتی ) با فراموش شدن آن مفاهیم ، حاصل کلیه سال های تحصیل نیز از دست می رود . به همین سبب ، باید سعی کنیم علاوه بر مفاهیم پایه ، راهی به دانش آموزان نشان دهیم که خودشان بتوانند به دنبال معرفت و دانش مورد نیاز خود بگردند و به یک یادگیرنده ی مادام العمر تبدیل شوند . به همین منظور علاوه برکسب دانش باید راه و روش یادگیری را هم به آنان بیاموزیم تا میل به یادگیری در آنان تقویت گردد .
 پروژه ی علمی به علت ماهیت هیجانی و اکتشافی خود ،میل به یادگیری را در دانش آموز تقویتمی کند و به علّت ماهیت فرایندی خود راه و روش یادگیری را نیز به او می آموزد بنابراین می تواند ابزاری بسیار قوی در خدمت تعلیم تربیت به معنای واقعی باشد که طبق تعریف یونسکو همانا درک و
به کارگیری مفاهیم ، مهارت های فرایندی ، نگرش ها و ارزش هایی می باشد که شخص را قادر     می سازد دانش و فناوری را با زندگی و فرهنگ جامعه ی خویش مرتبط سازد.
7- مبانی واصول مورد نظر:
-اصل توجه به روحیه کنجکاوی و پرسشگری
- اصل توجه به روش حل مسئله در فرآیند یادگیری
- اصل توجه به تعمق وتامل در مخلوقات خداوند ودرک روابط بین آنها
8- ساحت تربیتی پوشش دهنده طرح:
-        ساحت علمی – آموزشی
-        ساحت زیستی - اجتماعی
9-   ساختار وارکان مورد نظر:
- شورای معلمان آموزشگاه
- کمیته اجرایی منطقه
- کمیته پشتیبانی ونظارت استان
- کمیته برنامه ریزی ستاد
10-اهداف کیفی وکمی طرح:
اهداف کیفی:
1)این طرح زمینه تحقق اهداف دوره ابتدایی ، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش را به ویژه در زمینه های زیر فراهم می نماید :
الف ) اهداف علمی،آموزشی.
ب ) اهداف اجتماعی
ج ) اهداف زیستی
2) کمـک به تحقق اهـداف مهارتی درس علوم تجربی نظیر : مشاهده ـ طراحی تحقیق ـ برقراری ارتباط ـ پیش بینی ـ فرضیه سازی ـ کاربرد ابزار ـ اندازه گیری ـ تفسیر یافته ها و نتیجه گیری
3) تقویت مهارتهای زندگی در دانش آموزان نظیر : تصمیم گیری ـ حل مساله ـ برقراری ارتباط با دیگران ـ دوست یابی ـ سخنرانی ودفاع از کار خود در جمع و ....
4) تحقق اهداف نگرشی درس علوم تجربی نظیر : کنجکاوی و جستجو گری علمی ـ نیروی خلاقیت وابتکار ـ پشت کار ـ تمایل به همکاری وتحمل یا احترام گذاشتن به عقاید ونظرات دیگران ـ فکر باز و روشن بینی ـ خود انتقادی و بازنگری نقادانه ـ آمادگی برای پذیرش عدم قطعیت ـ احساس مسئولیت ـ احسـاس اعتماد به نفس و ....
5) شناسایی و تقویت استعدادهای فردی دانش آموزان و ایجاد زمینه ای مناسب برای کار آفرینی:
بسیاری از توانایی ها ، استعدادها و علاقه مندی های دانش آموزان در کلاس های معمولی نمود پیدا نمی کنند و لذا قابل شناخت و پرورش نیستند . پروژه ی علمی ، فرصت مناسبی به وجود می آورد که می توان این استعدادها را مشاهده ، شناسایی و تقویت کرد . بنابراین پروژه ی علمی می تواند راهبرد بسیار مناسبی در تحقق یکی از اهداف مهم نظام آموزش و پرورش یعنی ایجاد زمینه کارآفرینی دانش آموزان باشد.
6) ارائه مواد درسی به صورت در هم تنیده:
موضوعاتی که برای پروژه های علمی دانش آموزان طراحی می شوند می توانند بسیار گسترده تر از یک موضوع درسی و درواقع میان رشته ای باشند و دانش آموزان ضمن انجام این گونه پروژه ها از دانش و مهارت های متعدد خود استفاده کنند.
7) ایجاد موقعیت مناسبی برای ارزشیابی توصیفی از عملکرد دانش آموزان
8) افزایش توانمندی دانش آموزان در حوزه IT و تشویق آنان به استفاده از ICT برای رفع نیاز های اطلاعاتی مربوط به پروژه های علمی خود .
 
 
 
919 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در جشنواره ها
کد خبر: 203
مجموعه های بیشتر: « جشنواره نوجوان خوارزمی

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

آخرین اخبار

کارگاه های آموزشی